• portal.jom.iklan
  • norma.baharu.3c.3w
  • portal.jom.baca

Banner Article 02

titm

Perkhidmatan Bekalan Air Lebih Baik Untuk Kelantan
Harakah Daily, 28 April 2020

LEBIH 261,000 pemilik akaun bekalan air terawat di Negeri Kelantan dijangka akan menikmati perkhidmatan bekalan air yang lebih baik berikutan pelaksanaan 33 projek bekalan air dari sekarang sehingga tahun 2025. Fokus diberikan kepada dua aspek utama iaitu pembangunan dan menaik taraf Loji Rawatan Air (LRA) serta pengurangan kadar air tidak terhasil.

Banner Article 02

mahar dinar dirham 1

Mahar Dinar Dirham Terus Popular Di Kelantan
Oleh Norzana Razaly, UPKN 28 Januari 2020

Pasir Puteh: Perkahwinan bermaharkan mata wang sunah Dinar emas dan Dirham perak keluaran Kelantan Gold Trade Sdn. Bhd. (KGT), anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) terus menjadi sohor kini dalam kalangan masyarakat yang celik emas.

Bersempena tahun 2020, seorang belia kelahiran Kampung Bukit Abal, Mohd Shukri Mat Yasin, 37, bertindak bijak menambah nilai mengikut sunah dengan pemberian mahar sebanyak 10 Dinar 10 Dirham kepada isterinya, Nurul Huda Yusoff di dalam upacara akad nikah yang berlangsung di rumah pihak pengantin di Kampung Alor Pasir, Pasir Puteh pada 24 Februari 2020.

Banner Article 02

aksb bebas rasuah 1

AKSB Bebas Rasuah
Oleh Kalam Timur, UPKN 28 Januari 2020

Kota Bharu: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menerima 10 maklumat berkaitan Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) dari tahun 2015-2019 dan tiada sebarang pendakwaan kes berlaku sekali gus melayakkan AKSB diisytiharkan bebas rasuah.

Demikian menurut Timbalan Pengarah Pencegahan SPRM Kelantan, Hairul Ilham Hamzah pada Taklimat Seksyen 17A Akta SPRM 2009 dan Majlis Menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) AKSB di Wisma Air Kelantan pada 23 Januari 2020.

Banner Article 02

AKSB henti lepas enap cemar sejak tahun lalu

AKSB henti lepas enap cemar sejak tahun lalu
Oleh Adila Sharinni Wahid, Sinar Harian 26 Ogos 2019

Kota Bharu: Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sudah menghentikan pelepasan enap cemar di kawasan sungai dan tali air di Kampung Pulau Raja Kubang, Kerian sejak Disember tahun lalu.

Ketua Jabatan Pengurusan Operasi AKSB, Mohd Safrurazi Salleh berkata, pihaknya sentiasa peka dan sedar mengenai pengurusan enap cemar di Loji Rawatan Air (LRA) Chicha di sini dan sudah mengambil langkah bagi mengatasi hal berkenaan.

Banner Article 02

Kerajaan Kelantan Proaktif Terokai Potensi Tenaga Solar

Kerajaan Kelantan Proaktif Terokai Potensi Tenaga Solar
Oleh Norzana Razaly, 3 Julai 2019

Kota Bharu: Kerajaan negeri Kelantan proaktif menyahut pengumuman Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) untuk meningkatkan saranan tenaga boleh diperbaharui bagi gabungan tenaga daripada 2% kepada 20% termasuk penjanaan kuasa hidro berskala besar bagi tempoh 2025 hingga 2030.

BERITA.BM.27.9

Bil air 43 peratus pengguna di Kelantan turunalt

Harakah Daily, Salmah Mat Husain, 09 Okt 2013

 

KOTA BHARU: Pelarasan tarif baru sebenarnya memberi impak kepada penurunan bil air bagi 79,216 pemegang akaun atau 43 peratus dari jumlah pengguna domestik di seluruh Kelantan.

 

Pengerusi Jawatankuasa Kerjaraya, Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat, Hanifa Ahmad berkata, penurunan jumlah bil air berlaku disebabkan pemansuhan caj sewa meter kepada semua akaun pengguna.

 

“Ia selaras dengan peraturan yang ditetapkan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN). Bagi pengguna yang saiz meternya ¾ inci dan 1 inci pengurangan bil air akan berlaku sehingga 20 dan 25 meter padu.

 

“Pengurangan bil lebih besar disebabkan perbezaan caj sewa meternya yang masing-masing sebelum ini RM1.25 dan RM2.50,” katanya di sini.

 

Oleh itu beliau berkata, peningkatan bil hanya berlaku bagi penggunaan lebih 50m3 dengan kenaikan sehingga 32 peratus.

 

Sedangkan katanya, jumlah pemegang akaun lebih 50 meter padu hanya 20,923 daripada 181,024 pengguna di seluruh Kelantan.

 

“Piawaian penggunaan air domestik di Malaysia secara puratanya sebanyak 1m3 sehari atau 30 meter padu sebulan. Di Kelantan 77 peratus pengguna domestik menggunakan bawah 35 meter padu,” ujarnya.

 

Hanifa juga berkata, kenaikan tarif air terakhir pada 1 Januari 2001 dan penyelarasan baru dibuat bermula 1 September lalu.

 

Menurutnya, kerajaan negeri menangguhkan pelaksanaan pelarasan tarif baru pada 2010.

 

Kata beliau kenaikan tarif juga diambil ekoran kenaikan tarif elektrik sebanyak 45 peratus iaitu tiga kali sepanjang tempoh 13 tahun.

 

Menurutnya, AKSB terpaksa menanggung kos elektrik sebanyak RM2.1 juta sebulan.

 

Pada masa yang sama berlaku kenaikan Indeks Harga Pengguna (CPI) sebanyak 28.6 peratus pada 2001-2013 menyebabkan kenaikan kos operasi termasuk bahan kimia dan kos lain.

 

Beliau juga berkata, Air Kelantan Sdn Bhd masih mengekalkan caj percuma penggunaan sehingga 35m3 bagi masjid dan sekolah agama rakyat.

 

Katanya juga Kelantan berada pada kedudukan keempat terendah bagi penggunaan air bawah 20 meter padu.

 

“Kenaikan tarif telah dilaksanakan di Pulau Pinang, Kedah, Melaka dan Johor pada 1 Oktober 2010,” ujarnya.

kerjaya01

tender02

Kumpulan PMBK

  01b  02b  06b   KGTSBa   04b   14b  08b  09b   10b   12b   BTCSBa